Checklist voor je nieuwe studentenkamer
Gefeliciteerd met je nieuwe studentenkamer! Check hier de tips om goed voorbereid je nieuwe kamer in te trekken.
✓ Tekenen van je contract.
Rond de ingangsdatum stellen wij de huurovereenkomst op en zenden deze digitaal naar je toe. Na digitale ondertekening ontvang je van ons de door Staedion getekende huurovereenkomst. Daarmee kan je je inschrijven bij de gemeente en/of huurtoeslag (indien van toepassing) aanvragen bij de Belastingdienst.
✓ Vergeet niet de huur van je huidige kamer op tijd op te zeggen.
✓ Geef je verhuizing door aan de gemeente.
Met jouw nieuwe huurovereenkomst kan je online je verhuizing doorgeven aan de gemeente. Je hebt daarvoor ook je paspoort, identiteitskaart of Nederlands vreemdelingendocument nodig. Doe dit binnen 4 weken nadat je de huurovereenkomst hebt ondertekend. Of binnen 5 dagen nadat je bent verhuisd. Wil je een beroep doen op huurtoeslag? Zorg er dan voor dat je voor de 1e van de maand staat ingeschreven.
✓ Bekijk of je huurtoeslag kan krijgen.
Heb je je nieuwe adres doorgegeven aan de gemeente? Dan kan je huurtoeslag aanvragen. Of je huurtoeslag krijgt, hangt af van de hoogte van je huur, inkomen, leeftijd en je woonsituatie. Via belastingdienst.nl kan je huurtoeslag aanvragen. Krijgt je al huurtoeslag voor de studentenkamer waarin je nu woont? Geef dan de nieuwe gegevens van je nieuwe studentenkamer door aan de Belastingdienst. Dat kan op Mijn toeslagen.
✓ Regel zo snel mogelijk de aansluitingen voor gas, licht en water.
Voor sommige studentenkamers moet je zelf gas, licht en water aanvragen.
Energie (warmte, elektriciteit en/of gas)
- Kies een energieleverancier.
- Geef de meterstanden door op de dag dat je de sleutel kreeg.
- Heeft je studentenkamer geen eigen cv-ketel of gasmeter in de meterkast? Je studentenkamer wordt verwarmd door een ketel die je met jouw buren deelt (blokverwarming). In dat geval betaal je een voorschot voor de verwarming in de huur.
Water
- Meld je aan bij de waterleverancier Dunea.
- Geef de meterstanden door op de dag dat je de sleutel kreeg.
✓ Neem goede verzekeringen.
Als je bij ons een studentenkamer huurt, moet je je goed verzekeren. Wij raden aan om een aansprakelijkheidsverzekering te nemen. Een aansprakelijkheidsverzekering beschermt je tegen kosten als je per ongeluk schade veroorzaakt. Dit kan schade zijn aan spullen. Of als iemand door jou schuld gewond raakt. Ook neem je een inboedelverzekering voor de spullen in je studentenkamer. Bijvoorbeeld meubels, de vloerbedekking en andere spullen. Met zo’n verzekering ben je verzekerd tegen schade aan je spullen. Bijvoorbeeld door brand of lekkage.
✓ Bedenk of je een parkeervergunning nodig hebt.
Heb je een auto? En ga je wonen in een straat met betaald parkeren? Dan kan je bij de gemeente een parkeervergunning kopen. Dan hoef je niet iedere keer te betalen als je parkeert.
Let op: de gemeente geeft in sommige gebieden geen parkeervergunning.
✓ Is er toch technisch iets niet in orde in je woning?
Voor een goede start voeren we een technische controle uit om te zorgen dat je kamer heel en veilig is. Bij het tekenen van je contract krijg je hier meer informatie over en ontvang je de contactgegevens van onze aannemer. Op deze manier worden eventuele gebreken in je kamer snel opgelost. Is er iets in je kamer wat echt niet kan wachten tot het tekenen van je contract? Neem dan contact met ons op via: studenten@staedion.nl.
Heb je een probleem met de centrale verwarming, het glas in je kamer of een verstopping? Kijk hier voor meer informatie. Of bel ons op 088 - 24 23 000.
✓ Vraag toestemming om te klussen in je nieuwe studentenkamer.
Je mag klussen in je studentenkamer. Maar vaak heb je daar wel toestemming van ons voor nodig. Ook als je bijvoorbeeld laminaat wilt leggen. Kijk op staedion.nl/zelfklussen waarvoor je toestemming nodig hebt. En hoe je die toestemming kunt krijgen.
✓ Wees een goede buur.
We vinden het belangrijk dat iedereen prettig en veilig kan wonen. Maak daarom kennis met je buren. En wees vriendelijk tegen elkaar. Zorg ook voor weinig overlast tijdens je verhuizing en het klussen in studentenkamer. Maak bijvoorbeeld niet te veel herrie en gooi je afval in de afvalbak. Zo zorgen we samen dat iedereen prettig kan wonen.
✓ Weet dat je ook service- en stookkosten betaalt
Servicekosten zijn kosten voor bijvoorbeeld schoonmaak, tuinonderhoud, de lift of een huismeester.
Sommige studentenkamers hebben geen eigen cv-ketel of gasmeter in de meterkast. Die studentenkamers worden verwarmd door een ketel die je samen deelt met jou buren (blokverwarming), een warmtenet of stadsverwarming. Stookkosten zijn vaste kosten en voor energie.
Iedere maand betaal je naast de kale huur ook deze service- en/of stookkosten. Dit is een voorschot en betekent dat je vooraf een bedrag betaalt. Deze kosten kan zien in je huurcontract of in Mijn Staedion. Eén keer per jaar krijg je een overzicht van de stook- en servicekosten. Hierin zie je wat je betaald hebt en wat de precieze kosten waren. Soms moet je extra betalen en soms krijg je geld terug.
Andere belangrijke zaken
Wat is Mijn Staedion?
Op staedion.nl kan je de meeste dingen online met ons regelen. Hieronder staat wat je online kunt regelen:
- Maak een afspraak voor een reparatie.
- Wijzig je rekeningnummer.
- Zie hoe hoog je huur en service- en/of stookkosten zijn.
- Verander je telefoonnummer of e-mailadres.
- Laat ons weten hoe je brieven van ons wilt krijgen. Met de post. Of met e-mail.
- Sluit een serviceabonnement af.
- Zeg je huur op.
Heb je je account voor Mijn Staedion nog niet gemaakt? Je kan dit makkelijk op onze website doen. Gebruik hiervoor de knop ‘Inloggen Mijn Staedion’. En volg de uitleg.
Hoe betaal ik mijn huur?
Geef de juiste naam en het juiste rekeningnummer aan ons door. Zo voorkom je problemen met het betalen van de huur. Het is belangrijk dat je op tijd jouw huur betaalt. En dat er voldoende geld op je rekening staat. Wij schrijven de huur automatisch af van je rekening. Dit doen wij op de eerste van iedere maand. Wil je op een ander moment betalen? Dat kan. In Mijn Staedion kan je uit 4 andere dagen kiezen. Ook kan je hier je bankrekeningnummer of andere gegevens wijzigen. Wat je moet betalen aan huur en andere kosten vind je op de huurovereenkomst. Wij kunnen elk jaar het huurbedrag aanpassen.
Heb je hulp nodig met kleine reparaties?
Wil je dat wij kleine (vaak gratis) reparaties in je studentenkamer doen? Je kan hiervoor een serviceabonnement afsluiten. Dan controleren wij elke 18 maanden welke reparaties bij je nodig zijn. Met een serviceabonnement blijft de kwaliteit van je studentenkamer goed. Op staedion.nl vind je de lijst met reparaties die in het serviceabonnement zitten. En de regels van het serviceabonnement.
Let op! Bij onzelfstandige studentenkamers is een serviceabonnement verplicht.
Hoe onderhoud je je studentenkamer zo goed mogelijk?
Het is belangrijk om je studentenkamer goed te onderhouden. Hieronder staat een aantal tips.
- Ventileer je kamer goed. Zorg ervoor dat verse lucht naar binnen komt. En dat vieze, vochtige lucht naar buiten gaat. Dit kan je doen door iedere dag ramen open te zetten.
- Zitten er ventilatieroosters in jouw ramen of kozijnen? Maak deze dan 2 keer per jaar schoon met een stofzuiger.
- Houd je ramen, kozijnen en keuken goed schoon. Dan blijft alles beter werken.
- Zorg ervoor dat je het riool niet verstopt. Gooi geen frituurvet, verf of medicijnen in de wc of de gootsteen.
Hoe voorkom je vocht en schimmel?
Staedion heeft samen met andere woningcorporaties de website gezondwonen.nl gemaakt. Met goede informatie en tips helpen we problemen met vocht en schimmel in jouw studentenkamer te voorkomen. Bekijk de tips en filmpjes op gezondwonen.nl of staedion.nl.
Wat doet de huismeester of wijkbeheerder?
De huismeester of wijkbeheerder maakt na ongeveer 3 weken kennis met je. Dit gebeurt tijdens het huisbezoek. De huismeester of wijkbeheerder zorgt ervoor dat het gebouw schoon, heel en veilig is. En controleert de algemene ruimtes in het gebouw en de omgeving rondom het gebouw. Ook laat hij huurders weten wat de regels zijn. En zorgt hij ervoor dat de huurders zich aan de regels houden. De huismeester of wijkbeheerder heeft contact met de gemeente, het buurtteam en de wijkagent. Zo probeert hij/zij ervoor te zorgen dat je prettig woont.
Veel woonplezier in je nieuwe studentenkamer!
Heb je gevonden wat je zocht?
Heb je het antwoord op je vraag gevonden? Laat het ons weten door te klikken op het duimpje. Zo help je ons de website verbeteren!