Typisch Haags

Ruzie met de buren? Buurtbemiddeling helpt!

teamleider Gerda van Bemiddeling & mediation

Harde muziek? Stinkende vuilniszakken op het balkon? Andere ergernissen met de buren? En komt u er samen niet uit? Dan is er vertrouwelijke hulp van de vrijwilligers van Bemiddeling & Mediation. Het is gratis voor iedereen die huurt bij een woningcorporatie.

Goed contact met de buren helpt om prettig te wonen. Als je problemen met ze krijgt, kan dat tot veel ellende en stress leiden. Dat gebeurt vaak. En lang niet altijd komen buren samen tot een oplossing. Daarom is er Bemiddeling & Mediation. Deze organisatie helpt bij conflicten tussen buren. Teamleider Gerda Nieuwenhuis vertelt: “Wij brengen de buren met elkaar in gesprek. Dat is vaak al een goed begin of zelfs een oplossing. Mensen die overlast veroorzaken, hebben niet altijd door dat ze dat doen. Of er is een reden voor die de buren niet kennen. Erover praten helpt, en dat maken wij mogelijk.”

Geluidsoverlast

Bij wat voor onenigheid kan Bemiddeling & Mediation helpen? Gerda: “De meeste conflicten gaan over geluidsoverlast. Veel huurders wonen in oude woningen en vaak ligt er laminaat, ook nog zonder dempende ondervloer. Dan horen de benedenburen alles. De tv die hard staat of stampende kindervoetjes... Dat kan vervelend zijn. Maar het kan ook gaan over katten die binnenlopen, buren die roken op het balkon, van alles. Ruzies kunnen oplopen doordat mensen elkaar niet begrijpen. Maar in gesprek gaan met de buren kan best beangstigend zijn. Dan is ondersteuning fijn.” 

Praten op een neutrale plek

Hoe gaat buurtbemiddeling in z’n werk? Gerda legt uit: “Als iemand bij ons een verzoek indient, of als Staedion deze persoon en de buren bij ons aanmeldt, krijgt de indiener thuis een intakegesprek. Dat blijft vertrouwelijk. Daarna nemen we contact op met de buur, die ook een intakegesprek krijgt. Vaak wil de buur wel meewerken, maar niet altijd. Dan blijven we zoeken naar een haakje om die persoon te overtuigen dat het voor beiden beter is. We brengen de buren bij elkaar op een neutrale plek, zoals het buurthuis. Dan laten we beide partijen vertellen. Vaak ontstaat er dan aan beide kanten meer begrip voor de situatie van de ander. Dat de tv zo hard staat omdat de buurman het gehoorapparaat niet in heeft. Of dat een kind zo stampt omdat het autisme heeft. We zoeken naar een weg waarin beide partijen zich gehoord voelen. En we maken afspraken, mondeling of op papier. We controleren niet of ze zich daaraan houden, maar het is een steuntje in de rug voor allebei.”

Goed luisteren

Vanwege de drukte kan buurtbemiddeling pas na 4 of 5 weken starten, benadrukt Gerda. “Dus laat het niet te hoog oplopen, trek op tijd aan de bel. Op onze website staan ook tips en adviezen. Zoals de buren inlichten bij een feestje of bij werkzaamheden in huis. Over muziek draaien of binnen op schoenen lopen zijn afspraken te maken. Maar vooral: probeer erover te praten, en luister goed naar elkaar. Komen de partijen er niet uit, dan zijn wij er. Mensen mogen ons ook bellen voor advies. En werkt bemiddeling niet, dan kunnen onze coaches ondersteuning bieden.”

Elkaar weer groeten

De bemiddelaars zijn allemaal goed opgeleide vrijwilligers, vertelt Gerda. “Ze zijn getraind, en ze komen meestal uit een werkveld waarin ze veel gesprekken voeren. Ze blijven ook nascholing en intervisie volgen. We nemen het heel serieus.” Wanneer zijn de bemiddelaars blij na hun inzet? Gerda: “Als er wederzijds begrip is ontstaan. Als er afspraken zijn gemaakt en het contact weer normaal is. Als buren elkaar weer groeten. Dan weten we waarvoor we het doen.”

Hulp nodig bij een conflict?

Speelt er een probleem met de buren? Neem dan eerst contact op met Staedion. Medewerkers zetten de melding door naar Bemiddeling & Mediation. Rechtstreeks melden kan ook: www.bemiddelingmediation.nl of www.problemenmetjeburen.nl. Hier is ook informatie te vinden. Bemiddeling & Mediation is kosteloos, betrouwbaar en vrijwillig.

teamleider Gerda van Bemiddeling & mediation