Geen E-, F- en G-energielabels meer in Mariahoeve

Gijsbert van Herk en Olaf de Lange samen in de hoogwerker om een vleermuiskast op te hangen

Dinsdag 2 juli gaven Gijsbert van Herk, bestuursvoorzitter Staedion en Olaf Lange, directeur Van Omme en De Groot, het startsein voor de renovatie van 176 woningen in het wooncomplex Denenburg in Mariahoeve. Dit deden zij door met een hoogwerker een vleermuizenkast op te hangen aan de gevel. In dit wooncomplex wonen veel vleermuizen. Voor de tijdelijke en definitieve huisvesting houden we ook rekening met hen. Er komen meerdere vleermuiskasten.

Bijna 1.900 woningen in Mariahoeve opgeknapt

De afgelopen jaren renoveerde en verduurzaamde Staedion al ruim 1.700 woningen in Mariahoeve. Met de start van de werkzaamheden aan het Denenburg is dit het laatste wooncomplex in Mariahoeve dat Staedion aanpakt. Alle woningen in Mariahoeve die energielabel E, F en G hadden, hebben straks een A-, B- of C-label. Dit sluit aan bij de landelijke afspraken om uiterlijk in 2028 geen E-, F- en G-labels meer te hebben, met de uitzondering voor woningen die vervangen worden.

Snel profijt voor bewoners

Bij het Denenburg beginnen we met het onderhoud en de isolatie van de buitenkant, zodat de bewoners daar snel profijt van hebben. Halverwege 2025 zijn we hiermee klaar. Daarna gaan we aan de binnenkant van de woningen verder. Na de verduurzaming en renovatie zijn de woningen zo ver mogelijk voorbereid op de energietransitie en daarmee klaar voor de overgang van aardgas naar duurzame alternatieven, zoals bijvoorbeeld een warmtepomp of warmtenet en elektrisch koken.

Thuis in een wijk waar het prettig wonen is

Gijsbert van Herk, bestuursvoorzitter Staedion: “De renovatie geeft de woningen aan het Denenburg niet alleen een mooie uitstraling, maar draagt ook bij aan de leefbaarheid. Wij vinden het belangrijk dat onze bewoners zich thuis voelen in hun woning, want wonen gaat over mensen. En voel je je thuis, dan komt dat gevoel ook ten goede aan je eigen omgeving en buurt.“ Olaf de Lange, directeur Van Omme & De Groot vult aan: Aan het Denenburg komen historie en duurzame vernieuwing samen, dit zorgt voor een bloeiende toekomst ”

Uitgelicht

Mariahoeve en Marlot

Meer over Mariahoeve en Marlot

Wat maakt deze wijk uniek en wat is er allemaal te doen? Lees het op deze pagina.