‘De dankbaarheid van huurders als ik iets voor ze repareer, is zo leuk’
Mike - onderhoudsmedewerker: ‘We luisteren bij Staedion altijd naar iedereen en ik kan mijn collega's in de OR goed vertegenwoordigen.’
Hoe ziet jouw dag er meestal uit?
‘Ik check altijd eerst welke taken er voor die dag op de planning staan. We werken bij Staedion met een iPad waarop we alle klussen kunnen zien die bij ons zijn aangemeld. Daarna bedenk ik een handige route, stap ik in mijn busje en ga ik aan de slag. Het type werk loopt enorm uiteen: bij de ene huurder kom ik alleen een wc-brilletje vervangen, bij de ander plaats ik samen met mijn collega een complete keuken.’
Ze zijn dan zeker wel blij als je langskomt?
‘Ja, sowieso. Ik kom langs om problemen aan de woning op te lossen. De dankbaarheid van de mensen is mooi, want ze zijn natuurlijk maar wát opgelucht als ik een stopcontact repareer of nieuw kozijn plaats. Tijdens de nooddiensten merk ik dat het beste. Als iemand na een lange kantoordag thuiskomt en het slot niet functioneert, word ik gebeld om te helpen. Die mensen zijn onwijs blij als ze mij zien. Ik maak regelmatig grappige situaties mee. En zo heb ik weer leuke verhalen voor thuis.’
Nu maak je ons nieuwsgierig. Vertel!
‘Ik kwam een keer een deur openmaken voor een man die zijn sleutels kwijt was. Hij had zelf al het raampje ingeslagen, maar ook met één arm binnen kregen we de deur niet open. Ik vroeg of iemand anders een sleutel had. ‘Ja mijn vriendin, maar die is niet thuis.’ Ik begon het slot te frezen, wat een behoorlijke herrie maakte. Ineens hoorden we binnen iemand schreeuwen. Wat bleek: zijn vriendin was gewoon thuis. Achteraf konden we erom lachen, maar we schrokken eerst wel heel erg.’
Je bent onlangs verkozen als lid van de ondernemingsraad, de OR. Waarom heb je je verkiesbaar gesteld?
‘Staedion heeft twee verschillende kantoren: het hoofdkantoor in het centrum van Den Haag en eentje in Wateringen. In de laatste werken wij, de onderhoudsmedewerkers, en ook de intakeplanners en inspecteurs. Onder collega’s mopperden we weleens dat het hoofdkantoor ons af en toe vergeet. Ik zei tegen ze: ‘Als we alleen blijven mopperen, verandert er natuurlijk niets’. Daarom heb ik mij verkiesbaar gesteld. En nu ben ik dus lid van de OR. Dat is fijn, want zo kunnen we dingen waar we bij Onderhoud mee zitten veranderen.’
Bevalt het je tot nu toe in de OR?
‘Zeker! We luisteren bij Staedion altijd naar iedereen en ik kan mijn collega’s dus goed vertegenwoordigen. Via WhatsApp laten ze mij weten waar ze tegenaan lopen, dan kan ik dat in de OR bespreken. Zo staan we bij Staedion allemaal voor elkaar klaar.’