“Je kunt doorgroeien, Staedion stimuleert ontwikkeling”
Joris Blom, functioneel beheerder: “Je kunt doorgroeien, Staedion stimuleert ontwikkeling”
Wat houdt je baan als functioneel beheerder in?
“Ik ben een schakel tussen Staedion en de IT. Onze afdeling Servicemanagement gaat in op verbeterwensen van collega’s en vragen over het IT-landschap en de applicaties. Ik ben verantwoordelijk voor een stukje daarvan. Mijn werk is heel divers. Ik krijg vragen vanuit heel Staedion over verschillende applicaties. De afdelingen waarmee ik het meest samenwerk zijn de Klantenservice en Intake & Planning. Juist al die contacten met collega’s maken het erg leuk. Ik ben ook betrokken bij het selecteren van de juiste applicaties voor Staedion en bij het implementeren, het verbeteren en beheren ervan. Daarvoor heb ik contact met leveranciers. Na de implementatie is dat vaak in de vorm van overleg om veelvoorkomende storingen, wijzigingen en verbeteringen te bespreken. Binnen Staedion maak ik iedereen bekend met de applicatie door middel van trainingen en ik lever nazorg.”
Vertel eens iets meer over je afdeling?
“We zijn met 9 functioneel beheerders en we vormen de afdeling samen met systeembeheer, de Servicedesk en Facility. Het is best een grote afdeling met veel vakgebieden. Staedion is ook een grote organisatie met een complex IT-landschap met veel functionaliteiten. We breiden steeds meer uit. Omdat alles aan elkaar geknoopt is, is wel een complex geheel.”
Wat is je achtergrond?
“Ik heb hbo Informatica gedaan. Dat is vooral software maken, maar dat vond ik saai. Ik wilde diverser werk met meer contact met mensen uit de organisatie. Mensen met IT-problemen helpen deed ik hobbymatig al en zo ben ik bij Staedion binnengekomen als medewerker bij de servicedesk. Na 3 jaar wilde ik verder. Vanuit mijn opleiding had ik meer technische kennis dan nodig was voor mijn baan, en toen er een plek vrijkwam bij functioneel beheer, kon ik doorgroeien.”
Wat vind je uniek aan Staedion?
“Het is een fijne werkgever. Het werk is divers en ik heb alle vrijheid om mijn werk zelf in te delen en aan te pakken. Ook kan ik regelmatig thuis werken. Staedion is een open organisatie waarin je specifieke wensen kunt uiten of je kunt uitspreken als je dingen anders ziet. Van vrienden hoor ik dat op hun werk een veel strengere cultuur heerst. En er zijn mogelijkheden om door te groeien, zoals ik de stap naar functioneel beheer heb gemaakt. Er is opleidingsbudget, je kunt trainingen volgen, ontwikkeling wordt gestimuleerd. Je kunt ook binnen de organisatie ander werk gaan doen. Een collega zat eerst bij de Servicedesk, daarna bij de Klantenservice en nu bij Facilitair. Hij is steeds binnen Staedion gebleven. Dat zegt wel iets.”
Waar haal je de meeste voldoening uit?
“Als ik collega’s kan helpen. Dat kan met iets kleins of iets groters zijn. Pas hebben we de hele telefoniesoftware vervangen, omdat er veel storingen waren. Dat was een groot project waar ik verantwoordelijk voor was. Ik haal voldoening uit verbetering. Het is leuk als ik van de afdeling hoor: het gaat goed nu, bedankt voor je hulp!”
Wat zou je zeggen tegen iemand die overweegt om bij Staedion te solliciteren?
“Vooral doen! Het is een goed bedrijf met gunstige voorwaarden en een open sfeer. Op mijn afdeling werken fijne collega’s en er is goed management. Als je vragen hebt, denken ze met je mee. Er kan veel. Op onze afdeling hebben we bijvoorbeeld een gameroom ingericht. Dat is gezellig in de pauzes. Iedereen staat voor elkaar klaar. Toen ik hier binnenkwam, stonden mijn collega’s ook voor mij klaar. Ik kreeg een buddy toegewezen, dat was fijn. En in het kennismakingsprogramma heb ik bij de Klantenservice gekeken en ben ik met een monteur op de bus mee geweest. Zo krijg je feeling met de organisatie en degenen voor wie je het doet.”